W czwartek, 29.04. odbyło się spotkanie podsumowujące Turniej Debat Oksfordzkich, który odbywał się w formule online, w marcu. W Turnieju brali udział licealiści trzech szkół jezuickich: 

  • Jezuickiego Centrum Edukacji w Nowym SÄ…czu
  • ZespoÅ‚u Szkół Jezuitów w Gdyni
  • Publicznego Liceum Jezuitów im. Å›w. StanisÅ‚awa Kostki w Krakowie

OstatniÄ… debatÄ™ zaszczycili swojÄ… obecnoÅ›ciÄ… wykÅ‚adowcy z Instytutu Filozofii z Akademii Ignatianum – dr Jacek PoznaÅ„ski SJ, dr JarosÅ‚aw Kucharski oraz mgr Jakub PruÅ›. PrzysÅ‚uchiwali siÄ™ debatujÄ…cym, ocenili ich wystÄ™py oraz udzielili wielu cennych rad na przyszÅ‚ość.

 

Wyniki

Po trzech debatach i podliczeniu wszystkich punktów, podium wygląda tak:

I miejsce – Publiczne Liceum Jezuitów im. Å›w. StanisÅ‚awa Kostki w Krakowie

II miejsce – Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni

III miejsce – Jezuickie Centrum Edukacji w Nowym SÄ…czu

Rywalizacja

Co ciekawe, każda szkoła wygrała jedno starcie, a o ostatecznym wyniku zadecydowały punkty, przyznawane przez sędziów!

Debata Oksfordzka

Debata Oksfordzka to szczególny rodzaj dyskutowania – temat jest zazwyczaj sformuÅ‚owany jako teza. Jedna z drużyn – nazywana drużynÄ… „propozycji” broni tezy, a druga drużyna  – „opozycji”, wysuwa kontrargumenty.

DebatÄ™ prowadzi „MarszaÅ‚ek”, który udziela gÅ‚osu poszczególnym zawodnikom i dba o wÅ‚aÅ›ciwy przebieg debaty. W naszym turnieju marszaÅ‚kiem byÅ‚a Maja ZieliÅ„ska z krakowskiej „Kostki”.

Drużyny składają się z czterech zawodników, którzy mają odgórnie przypisane role:

  1. Otwarcie debaty i zdefiniowanie tematu.
  2. Rozwinięcie argumentacji pierwszego mówcy.
  3. Zbijanie argumentów strony przeciwnej.
  4. Podsumowanie argumentacji drużyny.

Po wystąpieniach obydwu drużyn jest czas na pytania wzajemne oraz pytania publiczności. Debata uczy doboru argumentów, uważnego słuchania argumentów strony przeciwnej, a także autoprezentacji i opanowania, naturalnego w sytuacji przemawiania, zdenerwowania.

Tematy

 

I Debata: „Pandemia osÅ‚abiÅ‚a wiÄ™zi spoÅ‚eczne”

II Debata: „Kapitalizm jest lepszym systemem gospodarczym niż socjalizm”

III Debata: „Powstania narodowe nie miaÅ‚y szans powodzenia”

 

Uczestnicy

 

  

 

Jezuickie Centrum Edukacji reprezentowali:

 

 

1.  drużyna:

Julia Połeć, Jakub Respekta, Damian Majoch, Szymon Subik,

 

2. drużyna:

Aleksandra Brdej, Grzegorz Pieczkowski, Patryk Chronowski, Robert Wysopal

 

Sędziowie:

Julia Kurpisz, Karol Orzechowski

 

 

Opinie

Nasi uczniowie chÄ™tnie wziÄ™li udziaÅ‚ w turnieju,  zobaczmy, jak oceniajÄ… swój udziaÅ‚ w debatach:

Najtrudniejsze w debacie było przezwyciężenie stresu, co na szczęście się udało. Bardzo trudne było też udzielenie odpowiedniej odpowiedzi, bez czasu na zastanowienie. Cała debata to bardzo ciekawe doświadczenie, przygotowania zaowocowały zdobytą wiedzą i miło spędzonym czasem z debatującą drużyną. Chętnie wziąłbym udział w kolejnej debacie, szczególnie przy politycznym temacie, jestem pewny, że poszłoby nam jeszcze lepiej, dzięki doświadczeniu zdobytym za pierwszym razem. Jakub Respekta

 

Z perspektywy sędziego najtrudniejsze było przezwyciężenie sympatii do kolegów i sprawiedliwy osąd. Bardzo ciekawe było obserwowanie reakcji obydwóch stron, gdy ich argumenty zostawały obalane/wskazywane były luki w rozumowaniu. Julia Kurpisz

Miejmy nadziejÄ™, że Turniej Debat Oksfordzkich wejdzie na staÅ‚e do kalendarza imprez Jezuickiego Centrum Edukacji, a w przyszÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie można spotkać siÄ™, żeby doÅ›wiadczyć debatowania „na żywo”!