W czwartek, 29.04. odbyło się spotkanie podsumowujące Turniej Debat Oksfordzkich, który odbywał się w formule online, w marcu. W Turnieju brali udział licealiści trzech szkół jezuickich: 

  • Jezuickiego Centrum Edukacji w Nowym Sączu
  • Zespołu Szkół Jezuitów w Gdyni
  • Publicznego Liceum Jezuitów im. św. Stanisława Kostki w Krakowie

Ostatnią debatę zaszczycili swoją obecnością wykładowcy z Instytutu Filozofii z Akademii Ignatianum – dr Jacek Poznański SJ, dr Jarosław Kucharski oraz mgr Jakub Pruś. Przysłuchiwali się debatującym, ocenili ich występy oraz udzielili wielu cennych rad na przyszłość.

 

Wyniki

Po trzech debatach i podliczeniu wszystkich punktów, podium wygląda tak:

I miejsce – Publiczne Liceum Jezuitów im. św. Stanisława Kostki w Krakowie

II miejsce – Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni

III miejsce – Jezuickie Centrum Edukacji w Nowym Sączu

Rywalizacja

Co ciekawe, każda szkoła wygrała jedno starcie, a o ostatecznym wyniku zadecydowały punkty, przyznawane przez sędziów!

Debata Oksfordzka

Debata Oksfordzka to szczególny rodzaj dyskutowania – temat jest zazwyczaj sformułowany jako teza. Jedna z drużyn – nazywana drużyną „propozycji” broni tezy, a druga drużyna  – „opozycji”, wysuwa kontrargumenty.

Debatę prowadzi „Marszałek”, który udziela głosu poszczególnym zawodnikom i dba o właściwy przebieg debaty. W naszym turnieju marszałkiem była Maja Zielińska z krakowskiej „Kostki”.

Drużyny składają się z czterech zawodników, którzy mają odgórnie przypisane role:

  1. Otwarcie debaty i zdefiniowanie tematu.
  2. Rozwinięcie argumentacji pierwszego mówcy.
  3. Zbijanie argumentów strony przeciwnej.
  4. Podsumowanie argumentacji drużyny.

Po wystąpieniach obydwu drużyn jest czas na pytania wzajemne oraz pytania publiczności. Debata uczy doboru argumentów, uważnego słuchania argumentów strony przeciwnej, a także autoprezentacji i opanowania, naturalnego w sytuacji przemawiania, zdenerwowania.

Tematy

 

I Debata: „Pandemia osłabiła więzi społeczne”

II Debata: „Kapitalizm jest lepszym systemem gospodarczym niż socjalizm”

III Debata: „Powstania narodowe nie miały szans powodzenia”

 

Uczestnicy

 

  

 

Jezuickie Centrum Edukacji reprezentowali:

 

 

1.  drużyna:

Julia Połeć, Jakub Respekta, Damian Majoch, Szymon Subik,

 

2. drużyna:

Aleksandra Brdej, Grzegorz Pieczkowski, Patryk Chronowski, Robert Wysopal

 

Sędziowie:

Julia Kurpisz, Karol Orzechowski

 

 

Opinie

Nasi uczniowie chętnie wzięli udział w turnieju,  zobaczmy, jak oceniają swój udział w debatach:

Najtrudniejsze w debacie było przezwyciężenie stresu, co na szczęście się udało. Bardzo trudne było też udzielenie odpowiedniej odpowiedzi, bez czasu na zastanowienie. Cała debata to bardzo ciekawe doświadczenie, przygotowania zaowocowały zdobytą wiedzą i miło spędzonym czasem z debatującą drużyną. Chętnie wziąłbym udział w kolejnej debacie, szczególnie przy politycznym temacie, jestem pewny, że poszłoby nam jeszcze lepiej, dzięki doświadczeniu zdobytym za pierwszym razem. Jakub Respekta

 

Z perspektywy sędziego najtrudniejsze było przezwyciężenie sympatii do kolegów i sprawiedliwy osąd. Bardzo ciekawe było obserwowanie reakcji obydwóch stron, gdy ich argumenty zostawały obalane/wskazywane były luki w rozumowaniu. Julia Kurpisz

Miejmy nadzieję, że Turniej Debat Oksfordzkich wejdzie na stałe do kalendarza imprez Jezuickiego Centrum Edukacji, a w przyszłości będzie można spotkać się, żeby doświadczyć debatowania „na żywo”!

Skip to content