Dnia 14 kwietnia w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów z klas matematyczno-fizycznych z inżynierem firmy InPhoTech, tworzącą dla przemysłu nowoczesne rozwiązania oparte na fotonice światłowodowej. Wykłady odbyły w podziemiach Szkoły, w sali Retro.
W pierwszej części zajęć uczniowie wysłuchali prezentacji na temat sposobów szybkiego przekazywania informacji. Inżynier pokazywał opatentowane przez firmę InPhoTech wynalazki, które podbijają światowy rynek. Po krótkiej przerwie uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć w lekcji. Mieli możliwość poznania praktycznego działania światłowodów i samodzielnie podłączyć światłowód do przekaźnika, aby usłyszeć przekazywaną informację. Uczniowie byli zafascynowani lekcją i dopytywali prowadzącego o szczegóły związane ze światłowodami.
Dnia 14 kwietnia mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach zorganizowanych przez firmę InPhoTech. Podczas zajęć jeden z inżynierów tej firmy objaśnił nam w prosty i ciekawy sposób działanie laserów oraz ich zastosowanie. W trakcie zajęć przedstawiono nam kilka eksperymentów z użyciem laserów i światłowodów. Mogliśmy zaobserwować jak wiązka lasera odbija się od tafli wody oraz widzieliśmy jak odbiornik, do którego podłączony był światłowód, zamieniał sygnał lasera na sygnały dźwiękowe. Dowiedzieliśmy się, że dzięki laserom naukowcy mogli zaobserwować działanie fal grawitacyjnych oraz udowodnić ich istnienie. Zgłębiliśmy naszą wiedzę o zastosowaniu laserów w reaktorach fuzji jądrowej czyli takich, w których zamiast rozszczepiać ciężki atom, łączymy dwa lżejsze w cięższy. Po zakończeniu zajęć wiemy, ile razy można ujrzeć światło lasera, a odpowiedź brzmi: dwa razy ponieważ mamy dwoje oczu 😉
Spotkanie rozpoczęło się pytaniem prowadzącego do publiczności: ,,Czy każdy z Państwa chce iść na studia?”, na które każdy z nas miał osobiste refleksje. Jedna z osób rozpoczęła dyskusję, że studia są zbędne i są stratą czasu. Przytoczone zostały argumenty z obu stron, na temat wartości studiów oraz ich bezsensowności. Pan dr hab. inż. Tomasz Nasiłowski, prezes firmy InPhoTech- prowadzący spotkania- opowiadał o swoich przeżyciach związanych ze studiami, m. in. chęciami przeniesienia się na inny kierunek. Padło ważne pytanie: ,,Dlaczego wybieramy dane studia?”, na które każdy z nas powinien sobie osobiście odpowiedzieć, wybierając konkretny kierunek. Na zagranicznych uczelniach najważniejszą formą przyjęcia osób na dany kierunek jest właśnie esej, w którym kandydat wyjaśnia swoje zdanie na temat wyboru kierunku. Ważnym elementem spotkania było poruszenie kwestii pojęcia dorosłości oraz momentu, kiedy życie dorosłe się zaczyna. Studiując stajemy się dorosłymi osobami, sami podejmujemy swoje decyzje związane z wykształceniem oraz dążymy do danych celów. Czy zdobywając wiedzę omijamy pewne przeszkody? Człowiek może pominąć pewne sytuacje, jak wypadek drogowy, jeżeli ma wiedzę, w jaki sposób nie zależy kierować pojazdem, ale możemy rozmyślać, czy w innych dziedzinach zasada ta także funkcjonuje? Każda osoba wybierająca studia powinna budować fundamenty, a mianowicie decydować jako osoba dorosła, za czym idzie gromadzenie wiedzy w danym zawodzie. Przejdźmy teraz do kwestii użyteczności, a nawet bardziej przydatności spotkania z dr hab. inż. Tomaszem Nasiłowskim. Dla tegorocznych maturzystów, ale także licealistów spotkanie mogło być bardzo pomocne przy wyborze odpowiednich studiów pod względem kierunku oraz uczelni. Osobiście zostałam poruszona w momencie, kiedy autor spotkania opowiadał swoje rozterki na temat zmiany kierunku. Myślę, że każdy ze słuchających spotkania wyciągnął pewne osobiste refleksje.
Warto wspomnieć, że przy okazji Warsztatów dla starszych uczniów, skorzystali także młodsi – dla nich odbyły się pokazy ciekawych doświadczeń chemicznych. W tym przypadku słowa są zbędne – wystarczy popatrzeć – jak się bawili!