Dnia 14 kwietnia w naszej szkole odbyło się spotkanie uczniów z klas matematyczno-fizycznych z inżynierem firmy InPhoTech, tworzącą dla przemysłu nowoczesne rozwiązania oparte na fotonice światłowodowej. Wykłady odbyły w podziemiach Szkoły, w sali Retro.

W pierwszej części zajęć uczniowie wysłuchali prezentacji na temat sposobów szybkiego przekazywania informacji. Inżynier pokazywał opatentowane przez firmę InPhoTech wynalazki, które podbijają światowy rynek. Po krótkiej przerwie uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć w lekcji. Mieli możliwość poznania praktycznego działania światłowodów i samodzielnie podłączyć światłowód do przekaźnika, aby usłyszeć przekazywaną informację. Uczniowie byli zafascynowani lekcją i dopytywali prowadzącego o szczegóły związane ze światłowodami.

Anna Wróbel klasa 2b LO

Dnia 14 kwietnia mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach zorganizowanych przez firmę InPhoTech. Podczas zajęć jeden z inżynierów tej firmy objaśnił nam w prosty i ciekawy sposób działanie laserów oraz ich zastosowanie. W trakcie zajęć przedstawiono nam kilka eksperymentów z użyciem laserów i światłowodów. Mogliśmy zaobserwować jak wiązka lasera odbija się od tafli wody oraz widzieliśmy jak odbiornik, do którego podłączony był światłowód, zamieniał sygnał lasera na sygnały dźwiękowe. Dowiedzieliśmy się, że dzięki laserom naukowcy mogli zaobserwować działanie fal grawitacyjnych oraz udowodnić ich istnienie. Zgłębiliśmy naszą wiedzę o zastosowaniu laserów w reaktorach fuzji jądrowej czyli takich, w których zamiast rozszczepiać ciężki atom, łączymy dwa lżejsze w cięższy. Po zakończeniu zajęć wiemy, ile razy można ujrzeć światło lasera, a odpowiedź brzmi: dwa razy ponieważ mamy dwoje oczu 😉

Mikołaj Konicki, klasa 3b LO

Spotkanie rozpoczęło się pytaniem prowadzącego do publiczności: ,,Czy każdy z  Państwa chce iść na studia?”, na które każdy z nas miał osobiste refleksje. Jedna  z osób rozpoczęła dyskusję, że studia są zbędne i są stratą czasu. Przytoczone  zostały argumenty z obu stron, na temat wartości studiów oraz ich  bezsensowności. Pan dr hab. inż. Tomasz Nasiłowski, prezes firmy InPhoTech- prowadzący spotkania- opowiadał o  swoich przeżyciach związanych ze studiami, m. in. chęciami przeniesienia się na  inny kierunek. Padło ważne pytanie: ,,Dlaczego wybieramy dane studia?”, na  które każdy z nas powinien sobie osobiście odpowiedzieć, wybierając konkretny  kierunek. Na zagranicznych uczelniach najważniejszą formą przyjęcia osób na  dany kierunek jest właśnie esej, w którym kandydat wyjaśnia swoje zdanie na  temat wyboru kierunku. Ważnym elementem spotkania było poruszenie kwestii  pojęcia dorosłości oraz momentu, kiedy życie dorosłe się zaczyna. Studiując  stajemy się dorosłymi osobami, sami podejmujemy swoje decyzje związane z  wykształceniem oraz dążymy do danych celów. Czy zdobywając wiedzę omijamy pewne przeszkody? Człowiek może pominąć pewne sytuacje, jak  wypadek drogowy, jeżeli ma wiedzę, w jaki sposób nie zależy kierować pojazdem, ale możemy rozmyślać, czy w innych dziedzinach zasada ta także  funkcjonuje? Każda osoba wybierająca studia powinna budować fundamenty, a  mianowicie decydować jako osoba dorosła, za czym idzie gromadzenie wiedzy w  danym zawodzie. Przejdźmy teraz do kwestii użyteczności, a nawet bardziej  przydatności spotkania z dr hab. inż. Tomaszem Nasiłowskim. Dla tegorocznych  maturzystów, ale także licealistów spotkanie mogło być bardzo pomocne przy  wyborze odpowiednich studiów pod względem kierunku oraz uczelni. Osobiście  zostałam poruszona w momencie, kiedy autor spotkania opowiadał swoje  rozterki na temat zmiany kierunku. Myślę, że każdy ze słuchających spotkania  wyciągnął pewne osobiste refleksje. 

Gabriela Sromek, klasa 4B LO

Warto wspomnieć, że przy okazji Warsztatów dla starszych uczniów, skorzystali także młodsi – dla nich odbyły się pokazy ciekawych doświadczeń chemicznych. W tym przypadku słowa są zbędne – wystarczy popatrzeć – jak się bawili!

Skip to content