Jak wspomagać i zorganizować codzienną naukę w domu

Rady dla Rodziców i trochę dla uczniów 😉

W ORGANIZACJI PRACY

Czyli kiedy dziecko ma usiąść do lekcji, co ma zrobić zanim usiądzie i kiedy skończy to co może robić…

  1. Uporządkowanie planu dnia lub działań za pomocą tabelki – może ją wykonać dziecko samodzielnie, z pomocą rodzica lub znaleźć w Internecie, taką która mu się podoba. Dotyczyć może spraw domowych, jak i szkolnych. Pomocne będzie ustalenie co jest do wykonania przez dzieci w ciągu dnia i wpisanie ich w odpowiedniej kolejności do realizacji. Oczywiście w zależności od wieku zadania będą się różnić. Każdą wykonaną już czynność dzieci odznaczają w tabelce.

 

Tabelka – przykład:

Zrobić w takiej kolejności poniedziałek wtorek środa czwartek piątek
1. Ścielenie łóżka        ✔
2. Porządek na biurku        ✔
3. Sprawdzenie dziennika        ✔
4. Zrobienie zadań na dzisiaj
5. Granie z kolegami
6. Inne przyjemności
7. …..

 

  1. Ustalenie stałego miejsca nauki (ważne aby był na nim porządek, samo przygotowywanie miejsca do pracy może być przygotowywaniem się do tego że trzeba będzie coś robić – czyli czas na przeżycie różnych emocji np. niechęci lub przywołanie motywacji).
  2. Ustalenie czasu nauki – jeżeli trzeba lub można to zrobić (niektóre lekcje są planowane na określony czas, ale wtedy można to uwzględnić w tabelce)
  3. Stosowanie do dziecka krótkich i nakierowujących komunikatów: „Sprawdź co teraz i działaj!”, „Najpierw zadanie potem granie!”, „Jak nie wiesz – zapytaj, jak wiesz to – pisz”

 

W REALIZACJI NAUKI

Czyli jak wykonywać zadania, opracowywać materiały przysłane przez nauczycieli i zdążyć na czas…

W tym czasie pracy zdalnej gdzie dziecko samo musi odnaleźć materiały oraz zrobić samodzielnie dużo pracy. Ważne jest, aby rodzic wspomagał go w tych działaniach. Natomiast zwrócić trzeba uwagę co chcemy wspierać? Namawiam do wzmacniania samodzielności dziecka i jego własnej sprawczości.
W takim działaniu ważne będzie zadbanie o:

  1. W razie pytań lub niezrozumienia co ma robić odsyłanie do podstawowych informacji od nauczyciela:

Nauczyciele JCE wraz z materiałami do pracy wysyłają podstawowe informacje:

 

Informacja nauczyciela – przykład:

 

  • data wysłania
  • do kiedy należy wykonać zadania
  • jak potwierdzić wykonanie pracy
  • czas potrzebny na zrealizowanie lekcji
  • co będzie potrzebne do wykonania zadań
  • sposób oceniania (jeżeli dotyczy)
  •  ważne, aby za każdym razem zachęcić dziecko do zapoznania się z informacjami podstawowymi – czyli na kiedy i co trzeba zrobić – czy dziecko to wie
  •  zadbać aby dziecko wpisało np. do tabelki termin oddania pracy w odpowiednim dniu tygodnia. Może też być np. wstawienie wykrzyknika żeby pamiętać np. o wysłaniu – wszystko co dziecko uzna że działa, aby ONO pamiętało:)
  •  ukierunkować do postępowania według szczegółowych instrukcji podanych do zadań lub lekcji:
    • wpisanie tematu do zeszytu
    • oglądnięcie filmiku/przeczytanie tekstu
    • podkreślenie i wypisanie …

2. Sprawdzanie co dziecko zrobiło samo (tutaj warto pochwalić!) i z czym ma problem (gdzie utknęło, co umie znaleźć, a co nie) szukanie rozwiązania pytając dziecka o pomysł na jego rozwiązanie.

3. Odsyłanie by dziecko SAMO zapytało nauczyciela o to czego nie wie (w dzienniku, na komunikatorze) ale zaproponowanie pomocy w ułożeniu pytania „Jak byś to napisał? O co chcesz zapytać?”

Skip to content