Jak wspomagać i zorganizować codzienną naukę w domu
Rady dla Rodziców i trochę dla uczniów 😉
W ORGANIZACJI PRACY
Czyli kiedy dziecko ma usiąść do lekcji, co ma zrobić zanim usiądzie i kiedy skończy to co może robić…
- Uporządkowanie planu dnia lub działań za pomocą tabelki – może ją wykonać dziecko samodzielnie, z pomocą rodzica lub znaleźć w Internecie, taką która mu się podoba. Dotyczyć może spraw domowych, jak i szkolnych. Pomocne będzie ustalenie co jest do wykonania przez dzieci w ciągu dnia i wpisanie ich w odpowiedniej kolejności do realizacji. Oczywiście w zależności od wieku zadania będą się różnić. Każdą wykonaną już czynność dzieci odznaczają w tabelce.
Tabelka – przykład:
Zrobić w takiej kolejności | ☺ | poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | piątek |
1. | Ścielenie łóżka | ✔ | ||||
2. | Porządek na biurku | ✔ | ||||
3. | Sprawdzenie dziennika | ✔ | ||||
4. | Zrobienie zadań na dzisiaj | |||||
5. | Granie z kolegami | |||||
6. | Inne przyjemności | |||||
7. | ….. |
- Ustalenie stałego miejsca nauki (ważne aby był na nim porządek, samo przygotowywanie miejsca do pracy może być przygotowywaniem się do tego że trzeba będzie coś robić – czyli czas na przeżycie różnych emocji np. niechęci lub przywołanie motywacji).
- Ustalenie czasu nauki – jeżeli trzeba lub można to zrobić (niektóre lekcje są planowane na określony czas, ale wtedy można to uwzględnić w tabelce)
- Stosowanie do dziecka krótkich i nakierowujących komunikatów: „Sprawdź co teraz i działaj!”, „Najpierw zadanie potem granie!”, „Jak nie wiesz – zapytaj, jak wiesz to – pisz”
W REALIZACJI NAUKI
Czyli jak wykonywać zadania, opracowywać materiały przysłane przez nauczycieli i zdążyć na czas…
W tym czasie pracy zdalnej gdzie dziecko samo musi odnaleźć materiały oraz zrobić samodzielnie dużo pracy. Ważne jest, aby rodzic wspomagał go w tych działaniach. Natomiast zwrócić trzeba uwagę co chcemy wspierać? Namawiam do wzmacniania samodzielności dziecka i jego własnej sprawczości.
W takim działaniu ważne będzie zadbanie o:
- W razie pytań lub niezrozumienia co ma robić odsyłanie do podstawowych informacji od nauczyciela:
Nauczyciele JCE wraz z materiałami do pracy wysyłają podstawowe informacje:
Informacja nauczyciela – przykład:
|
- ważne, aby za każdym razem zachęcić dziecko do zapoznania się z informacjami podstawowymi – czyli na kiedy i co trzeba zrobić – czy dziecko to wie
- zadbać aby dziecko wpisało np. do tabelki termin oddania pracy w odpowiednim dniu tygodnia. Może też być np. wstawienie wykrzyknika żeby pamiętać np. o wysłaniu – wszystko co dziecko uzna że działa, aby ONO pamiętało:)
- ukierunkować do postępowania według szczegółowych instrukcji podanych do zadań lub lekcji:
- wpisanie tematu do zeszytu
- oglądnięcie filmiku/przeczytanie tekstu
- podkreślenie i wypisanie …
2. Sprawdzanie co dziecko zrobiło samo (tutaj warto pochwalić!) i z czym ma problem (gdzie utknęło, co umie znaleźć, a co nie) szukanie rozwiązania pytając dziecka o pomysł na jego rozwiązanie.
3. Odsyłanie by dziecko SAMO zapytało nauczyciela o to czego nie wie (w dzienniku, na komunikatorze) ale zaproponowanie pomocy w ułożeniu pytania „Jak byś to napisał? O co chcesz zapytać?”